:: Search the Web ::

Video keADILAN Machang

Loading...

Friday, July 27, 2012

Mahathir mengaut Komisyen berbillion semasa menjadi PM?


Mahathir Ada Kepentingan 20% Dalam Berjaya Group?


Mahathir Mohamd bekas PM selama 22 tahun yang ditaati dan dianggap tokoh 'syahdu' serta dianggap sebagai mujadid oleh setengah glongan dalam Umno menganggap bekas PM itu sebagai terbaik apabila tidak mengumpul harta untuk dirinya sepanjang berkhidmat sebagai perdana menteri, terdedah akan kemunafikannya apabila seorang ahli korporat memberitahu Mahathir dikatakan mempunyai banyak kepentingan dalam beberapa syarikat tertentu di negara ini.

Mahathir Mohamad

Kata ahli korport itu Mahathir mengaut keuntungan menerusi komisyen yang diberikan oleh syarikat-syarikat di mana mendapat projek bernilaian billion ringgit yang dianugerahkan olehnya. Mahathir juga mendapat komisyen (saguhati) dari setiap projek mega yang diluluskan bernilai ratusan juta ringgit.

Beliau yang mengakui menjadi senang kerana Mahathir, mendedahkan Mahathir dikatakan mempunyai kepentiungan 20% dalam syarikat Berjaya Group yang turut terlibat dalam perjudian seperti Sport Toto, Magnum dan sebagainya.

"Mungkin ramai orang tidak tahu akan kepentingan Mahathir kerana kebijaksanaan beliau dalam menyembunyikan kepentingan itu," kata ahli korporat itu yang menjadi nomines kepada tokoh perniagaan terkenal dari Umno di zaman Mahathir berkuasa.

Akui beliau yang kini masih menjadi beberapa lembaga pengarah syarikat ada kepentingan dengan Umno, pandangan dan sokongannya kepada Mahathir berubah apabila mengetahui hal itu.

Jelasnya lagi selain Berjaya Group, Mahathir juga mempunyai kepentingan dalam beberapa syarikat gergasi lain. Misalnya syarikat pembinaan (kontrektor) telah menganugerahkan beberap unit banglo untuk Mahathir yang kini hasilnya dikutip dengan menyewakan dengan pendapat RM800,000.00 sebulan.

Paling mengejutkan Mahathir juga dikatakan, mempunyai kepentingan bukan dari syarikat-syarikat besar tetapi syarikat kecil juga beliau mendapat manfaatnya. Di Langkawi katanya Mahathir memiliki beberapa gerai yang disewakan kepada peniaga tempatan dengan kutipan hasil kurang RM1,000 untuk satu unit.

Pendedahan ini menafikan tanggapan seorang wakil rakyat yang menjual kepada orang kampung Mahathir kononnya perdana menteri yang tidak kaya dan paling bersih. Wakil rakyat yang pernah menyatakan kesanggupan untuk mencium punggung Mahathir pernah mendapat imbuhan RM1 juta tunai dari bekas PM itu, bertegas mempertahankan Mahathir paling bersih di antara pemimpin yang lain di negara ini.

Ketidakpercayaan Mahathir adalah PM Malaysia terkaya juga timbul apabila setiap kali ditimbulkan isu pembolotan harta, Mahathir berjaya meragui keyakinan orang ramai dengan jawaban yang bersifat menyinis.Apa-apa sesuatu yang benar mengenai dirinya akan diakui secara sinis menyebabkan orang tidak percaya kepada dakwaan buruk ke atasnya.

Misalnya kalau ada tuduhan mengatakan dia seorang diktator atau tidak amanah akan dijawab; iya saya memang diktator dan tidak amanah. Secara tidak langsung dengan jawaban menyinis itu Mahathir boleh mengelirukan pandangan orang terhadapnya.

Sebenarnya banyak bukti jelas menunjukkan Mahathir banyak membolot harta negara. Contohnya macam mana salah seorang anak lelakinya boleh muncul menjadi orang yang disenaraikan 10 terkaya di negara ini. Apakah perniagaan anak lelaki beliau itu? Tidak pernah terdedah apa-apa perniagaan anak lelakinya itu seperti mana dilakukan Syed Mukhtar Al Bukhari atau orang-rang kaya lain khasnya dari kalangan Cina. 

Kekayaan anak Mahathir itu pasti akan menjadi tanda tanya. Kegagalan mencari sumbernya akan menyerlahkan bahawa kekayaan anaknya itu adalah hasil pemberian Mahathir untuk anak-anaknya. Dari mana wang itu diperolehi? Jawablah sendiri. 

Kata Abdullah Badawi setelah jadi PM baru dia mengetahui bahawa seorang PM mempunyai kuasa besar boleh melakukan apa saja, dan mungkin mengumpulkan harta kekayaan kemudian dicampak kepada anak beranak sendiri. Cis... kepada wakil rakyat yang menjual kononnya Mahathir PM terbersih! -MSO



petikan dari : 27 julai 2012 




MUHYIDDIN BAKAL PM YANG TEGAS - BUKAN MACAM MACAM FLIP FLOP

MALIKUL TUNGGU MASA YANG TEPAT

AIR : MUHYIDDIN BERPELUANG AMBIL ALIH TEMPAT NAJIB - harakah daily

KUALA LUMPUR: Propaganda bohong mengenai krisis air di Selangor dilihat akan memberi peluang kepada Muhyiddin Yassin mengambilalih kedudukan Perdana Menteri dari Najib Razak.

Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar berkata, pembohongan dan penipuan terang-terangan kononnya berlaku krisis bekalan air di Selangor itu mungkin akan menamatkan kerjaya politik Najib yang kini dikatakan kian keseorangan.

"Terlalu banyak perkhabaran dan tuduhan yang kita dengar bahawa Muhyiddin mengambil peluang dan kesempatan dari krisis air di Selangor yang direka-reka oleh Umno dan BN (Barisan Nasional) itu untuk menamatkan kerjaya politik Najib. 

"Apa yang berlaku itu dikhabarkan boleh menghambat Najib dari kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, sama seperti yang berlaku kepada Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) dahulu," katanya.

Menurut Mahfuz, dalam keadaan serba tandus dan tertekan sekarang, orang seperti Muhyiddin pun digambarkan oleh sumber dalaman Umno sebagai "operatif politik yang licik", walaupun ramai pula ahli Umno menuduh beliau "lembab".



KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH AKH KAH



Tukar Tiub original : 



Friday, July 20, 2012

Kenyataan Terbaru MB Selangor Berkenaan Isu Air



Berikut adalah kenyataan terbaru Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di dalam tweeternya. Masalah ini sebenarnya bukan isu air  tetapi kerajaan negeri Selangor meragui motif pembentukan sebuah jawatankuasa khas oleh kabinet untuk meneliti isu air  di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.

Yang menjadipertiakain ialah peranan Noh Omar dalam jawatankuasa khas kabinet tersebut, kerana beliau adalah menteri  persekutuan yang begitu lantang melobi untuk pembinaan Loji Langat 2.
Sebenarnya Umno melalui pengerusi SYABAS ingin melihat Selangor jadi kucar kacir serta ingin mewujudkan suasana tidak tenteram di kalangan rakyat. Selepas itu Umno dengan mudah akan menuduh kerajaan Selangor di bawah PR gagal menguruskan bekalan air. Isu ini akan di spin oleh media untuk memberi advantage pada Umnno.

Namun, Umno sebenarnya silap kerana  rakyat semakin bijak menilai sesuatu isu. Mereka tidak mudah di tipu daya oleh Umno. Rakyat akan menilai dan akan menghukum Umno pada PRU13 nanti.



Friday, July 13, 2012

Selepas berjumpa PM, bekas wakil-wakil rakyat bersungut

Rupa-rupanya semalam PM Najib telah memanggil semua bekas-bekas wakil rakyat BN seluruh negara ke kediaman beliau untuk meminta bantuan untuk BN menghadapi pilihanraya yang paling getir buat parti pemerintah sejak negara merdeka. Dalam keadaan sebegini tentulah sebab kenapa mereka dipanggil itu ialah kerana Najib tidak begitu yakin meraih kemenangan apabila menghadapi parti-parti ‘alternative’ dalam PRU akan datang ini.

Dua orang bekas ADUN dan seorang bekas ahli parlimen telah menghubungi saya dan ketiga-tiga orang ini mempunyai cerita yang sama. “Dah nak tergolek baru panggil kami” kata salah seorang yang menghubungi saya itu. Menurut kata ahli MUBARAK itu, Najib mengakui yang tekanan terhadap UMNO dan BN sangat kuat dan pihak PR begitu serius dalam usaha untuk ke Putrajaya itu.

“Kami bekas-bekas ADUN dilayan macam orang tidak berguna. Saya pergi kerana saya hendak mendengar temberang Najib dan Muhyiddin sahaja. Kami ini ibarat orang yang ‘dipanggil datang, di suruh pergi. Itu sahaja” kata bekas ADUN yang masih menganggotai jawatankuasa UMNO bahagian itu.

Bekas ahli parlimen dan Menteri pula berkata, “Muhyiddin kata ada peningkatan sokongan bagi UMNO sekarang. Aku diam aje. Dalam hati aku bertanya, kat mana dia pertambahan sokongan itu? Kat Johor sendiri pun banyak kerusi BN akan lingkup” katanya kepada saya.

Apa yang dilakukan oleh Najib ini tidak ada salahnya kerana bekas-bekas wakil rakyat ini merupakan ahli-ahli kepada parti-parti komponan BN dan Najib ada ‘moral standing’ untuk memanggil mereka dalam BN sedang menghadapi penyakit yang tidak dapat diubati ini. Dalam lain perkataan Najib hanya memanggil dan menjadikan mereka orang-orang penting dalam keadaan tersepit.

Tetapi Najib tidak pernah meminta pandangan mereka sebelum melakukan apa-apa tindakan dan pelan gerakan parti bagi menghadapi PRU kali ini. Selama ini Najib, orang nombor satu negara itu hanya memberikan tumpuan kepada pandangan ‘consultant-consultant’ politik beliau sahaja dan beliau tidak bertapak kepada bumi yang nyata.

Semasa saya menulis posting ini saya telah mendapat panggilan dari seorang bekas Exco kerajaan sebuah negeri dan beliau memberi tahu yang Najib sedang nazak politiknya. “Apa yang saya benci sekarang ini, jika BN masih dapat kuasa hanya orang-orang tertentu sahaja yang akan mendapat habuan dan kami ini hanya dijadikan landasan untuk mereka menyamun dan merompak kita. Bagi saya UMNO sudah sampai waktunya untuk dibersarakan bagi memberi harapan kepada rakyat yang ramai mendapat nikmat kekayaan negara.” kata beliau yang pernah menjadi exco kerajaan dalam pertengahan lapan puluhan tahun dahulu.

“Orang bawahan hanya di anggap sebagai kaldai sahaja. Lepas kroni Mahathir, kroni Najib pula yang membelasah. Lepas tu kroni Muhyiddin dan kroni-kroni MB-MB pula yang mengaut keuntungan sokongan ramai. Orang ramai dapatlah BRIM, beratur sepanjang-panjangnya untuk mendapat sejemput duit untuk menyambung kehidupan yang terdesak.” Sambungnya lagi.

Sebenarnya apa yang diperlukan rakyat ialah dasar yang kuat untuk rakyat dan dilaksanakan secara betul. Dasar itulah yang sepatutnya turun kebawah dan bukannya batang tubuh pemimpin. Mahal harganya untuk Najib turun acapkali kebawah tetapi rakyat hanya dapat makan karipap sahaja.

Rakyat sudah jelak dengan sikap pemimpin berebut-rebut berniaga dengan rakyat yang ramai. Rakyat sudah tidak tahan lagi menteri-menteri yang sepatutnya melakukan ‘supervision’ terhadap pegawai dan penjawat awam yang sepatutnya melaksanakan dasar itu telah masuk campur dalam perniagaan bersama-sama pegawai kerajaan.

Di negara ini sahaja kita mendengar menteri-menteri adalah kontraktor, menteri-menteri juga merupakan pembekal kepada kerajaan dari membekalkan mee maggi sehingglah membekalkan kapal selam untuk pertahanan negara.

Anak-anak pemimpin kita juga yang mengambil alih syarikat-syarikat strategik negara seperti yang dilakukan oleh anak Mahathir dengan mengambil alih Exxon Mobil dan memaksa MAS membeli bahan bakar dari syarikat itu untuk keperluan syarikat penerbangan negara, MAS.

Anak pemimpin besar negara juga lah yang mengambil wang Petronas untuk menyelamatkan perniagaan anak kesayangannya. Cakap pemimpin ini bergegar-gegar memarahi orang Melayu yang terlalu bergantung kepada kerajaan semata-mata untuk hidup tetapi semua anaknya bergantung kepada harta benda rakyat untuk menjadi kaya raya yang tidak terperi.

Sebagaimana yang dikatakan oleh salah seorang yang hadir dalam pertemuan dengan Najib semalam, “Nampak sangat yang mereka (pemimpin-pemimpin) rasa terdesak dan meminta sokongan kami yang sudah lama dilupai ini. Pergi jahannamlah!!” kata beliau marah-marah.

Saya bertanya kepada ahli MUBARAK itu, "So are you going to campaign for Pakatan?" Beliau menjawab, "I am not sure how to do it, but if they vote against BN, I'll be the first to congratulate them. PAS, DAP and PKR must now get ready to accept mandate from the people"

Original post  | 13 July 2012

1 Malaysia

:: Search This Blog ::

A Kadir Jasin

AhmadFadhli Ketua DPP Kelantan

Albangi di Kuching

ALIRAN

Ameno World

anilnetto

Another Brick in the Wall

APANAMA

ASPAN ALIAS -Sebuah Catatan Perjalanan Politik Bangsa

Bersih 2.0

BNBCC - Laman Rasmi MP BN

Blog Che Gu Bad

Bukit Bintang Post

Cakna Kini

DEVOURED SAVIOUR /FLYINGKICK

Din Merican: the Malaysian DJ Blogger

dinturtle - PARTI MELAYU

Double - Y

Dr. Wan Hasni

edyesdotcom

Era Pasca

Free Malaysia Today

GABUNGAN RAKYAT PRIHATIN

Gelagat Anwar

glassmanSAYS

Greater Malaysia

Hornbill Unleashed

Ikatan Bangsa Malaysia

Jebat Must Die

Kabar tentang Dunia Islam

Kelab Jaringan Rakyat

Kerajaan Rakyat

Kedahkini

KTemoc Konsiders

LoyarBurok

MAGICK RIVER

Malaysia Chronicle [English Politics]

Malaysia Chronicle [BM Politik]

Malaysia Gazette

Malaysiakini :: BERITA

Malaysians Must Know the TRUTH

Malaysia Outlook

MalaysiaProNews

Megat Arjuna

Mengembang Pemikiran Rakyat

Merah Tinta MSO

Movement for Monetary Justice (Msia)

My Nation

MyTimes

Nasrudin Hassan AtTantawi

Negara Pakatan Rakyat

Open source investigations

Omak Kau!!!!

Orang Perak

OutSyed The Box

:: SEARCH THE WEB ::

Pakat-Pakat Kalih

PakDin

Perisik Rakyat®

Pen Patah Blog

RAKYAT MARHAEN

RPK :: Malaysia Today - No Holds Barred

REFSA (Research for Social Advancement)

rocky's bru

SAKMONGKOL AK47

SALLEH SAID KERUAK

SANDIWARA

Sarawak Report

SeaDemon Says

Selatan Online

Sinar Harian Utama

Suara Kami

steadyaku47

Tengku Razaleigh Hamzah

The Heat Online

The Malaysian Insider :: Malaysia

The Malaysian Insight

themalaysianobserverblog

The Mole

The People's Parliament

The Rakyat Post

The Sniper

The Third Force

TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Tukanglawan

tUKAR gOMEN

Tukar Tiub

Tun Mahathir [Che Det.cc]

Unspinners

uppercaise

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

Zamkata